Про роботу школярів з комп’ютерними пристроями
Лабораторія соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «ІГЗ НАМНУ»
В умовах карантину Міністерство освіти України запровадило модель дистанційного навчання школярів, тобто вчителі через засоби зв’язку: соцмережі, е-майл, телефон та ін. дають завдання і терміни виконання, а учні їх виконують.
Щоб школярі легше адаптувалися до дистанційного навчання необхідно дотримуватися кількох правил:
- Час занять на дому та розклад виконання завдань варто наблизити до шкільного графіку уроків.
- Для профілактики зорової перевтоми та короткозорості рекомендується гігієнічне нормування часу роботи на комп’ютері та при роботі з гаджетами (ноутбук, планшет, тощо). Безперервна робота учня з екраном монітору комп’ютера впродовж виконання завдань повинна бути:
- для учнів І класів – не більше 10 хвилин;
- для учнів II – V класів – не більше 15 хвилин;
- для учнів VI – VII класів – не більше 20 хвилин;
- для учнів VIII – IX класів – не більше 25 хвилин;
- для учнів X – XI класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин.
Для учнів дозволяється використання планшетів з діагоналлю екрану не менш 9 дюймів та не більше 10,5 дюймів, ноутбуків з діагоналлю екрану не менш 15 дюймів та не більше 19 дюймів. Використання смартфонів (телефонів) для виконання завдань вважається небезпечним у зв’язку з малим розміром екрану та великим напруженням на орган зору.
Безперервна робота з планшетом повинна бути не більше 15 хвилин впродовж 45 хвилин «умовного уроку» та не більше 10 % часу впродовж доби. Рекомендується також щоденне виконання гімнастики для очей, необхідне обладнання робочого місця учня. Оптимальними умовами для виконання зорової роботи – це зручне робоче місце (стіл, стілець), лівостороннє освітлення, відстань від екрана монітору та гаджета до органу зору не менше 50 см, від робочої поверхні (клавіатура) до органу зору не менше 25 см.
- Дуже важливо відпочивати від використання гаджетів. Головне – не відпочивати від планшета в телефоні і навпаки. Хороший приклад відпочинку для очей – це погляд на предмети, розташовані не менше ніж за п’ять метрів, гімнастика і навіть просто погляд у вікно на декілька хвилин. Необхідно стежити за яскравістю екрану і його положенням, розміром тексту і освітленістю приміщення.
Бажано, щоб освітленість на екрані була не менш 200 лк; на клавіатурі та робочому столі – не менш 400 лк. Дрібний текст і темний екран змушують очі напружуватися, що призводить до їх перевтоми. Такий же негативний ефект буде і при занадто яскравому налаштуванню екрану на тлі погано освітленого приміщення. Краще розміщувати екран так, щоб погляд на нього падав перпендикулярно. Це зменшить навантаження на м’язовий апарат очей і дозволить краще зволожуватися їх поверхні.
Необхідно пам’ятати, що після 3-4 годин занять працездатність дитини починає знижуватися, тому впродовж дня треба чергувати навчальне, творче та фізичне навантаження. Після закінчення занять краще змінити перебування за комп’ютером на читання книг або настільні ігри, малювання.