Малорухлива діяльність та екранний час

Гозак С.В.
Завідувачка лабораторії соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «ІГЗ НАМНУ»

Нашими дослідженнями встановлено, що малорухливий спосіб життя характерний для 75,6 % сучасних міських учнів середнього шкільного віку. За останні 5-7 років відбулось зниження рівня рухової активності дітей на 16,5 %, особливо виражено – серед дівчат. У дівчат ймовірність вести малорухливий спосіб життя вище в 2,5 рази, ніж у хлопців. 

Малорухливий спосіб життя призводить до порушень здоров’я. Ймовірність розвитку захворювань підвищується на 20 % при низькому рівні рухової активності. Ймовірність появи множинної патології (більше 3-х захворювань) зростає у дітей і підлітків майже в 4 рази при низькому рівні фізичної активності, а ймовірність розвитку неврозів – у 2,5 рази.

В середньому сучасний міський учень середніх класів проводить у положенні сидячи або лежачи (за виключенням нічного сну) біля 11 години на добу. 

У зоні ризику щодо погіршення здоров’я знаходяться учні, що мають тривалість екранного часу більше 2-х годин на добу. Таких учнів за нашими даними 65,8 %. Це підвищує ймовірність зниження працездатності на 45,4 %. 

Менше 2 годин на день проводять перед екраном 73,5 % учнів 1-4-х класів, 53 % – 5-9-х, 8 % – 10-11-х. Та, навпаки, більше 4-х годин на день проводять перед екраном 72 % старшокласників, 13 % учнів середнього шкільного віку та 3 % молодших школярів.

Статеві відмінності виявлені тільки для учнів середнього шкільного віку. У цій групі дітей частка дівчат з тривалістю екранного часу менше 2 годин на добу більша на 15 %, ніж серед хлопців, а частка дівчат, а с тривалістю ЕЧ більше 4 годин – на 7,1 % менша.

Взагалі ж за період від молодшого до старшого шкільного віку з усіх видів статичної (малорухливої) діяльності найбільш зростає тривалість комп’ютерної дозвільної діяльності та ігор: у 3,3 рази, далі йдуть виконання домашніх завдань на комп’ютері – у 2,2 рази, звичайних домашніх завдань – у 1,5 рази, телебачення – у 1,3 рази.

Виконання домашніх завдань також відноситься до малорухливої діяльності. З підвищенням їх тривалості погіршується працездатність учнів. При тривалому виконанні ДЗ високий рівень стомлення виявлений у 65,3 % учнів, при середній тривалості – 37,4 %, при низькій – 29,2 %. 

Ймовірність розвитку сильної втоми при високій тривалості виконання ДЗ вище в 2,2 рази. Для дітей молодшого і середнього шкільного віку рекомендується тривалість ДЗ не більше 1 години на добу, для учнів старшого шкільного віку – 1,5 години.