Шановні батьки! До вашої уваги пропонуються заходи, які дозволять підтримувати здоров’я ваших дітей та зміцнювати їх імунітет під час пандемії COVID-19 (Лабораторія соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «ІГЗ НАМНУ») | |
Достатній сон | Тривалість сну для дітей 6-11 років має бути не менше 10 годин, для підлітків 12-15 років не менше 9 годин, для підлітків 16-18 років – не менше 8 годин на добу. Зверніть увагу, що дитина потребує не тільки достатнього сну, а й якісного. Для цього потрібно засинати та прокидатись кожного дня в один і той час, спати бажано у прохолодному приміщенні. Більше про користь достатнього сну дивіться тут |
Раціональне харчування | Необхідно забезпечити повноцінний раціон харчування, який включає овочі, фрукти, м’ясо, рибу та морепродукти, крупи, яйця, кисломолочні продукти. Підтримуйте однаковий режим кратності прийомів їжі. Газовані солодкі напої замініть на компоти, морси, чай. Більше про харчування дивіться тут Більше про харчування дітей в умовах карантину дивіться тут |
Достатня кількість води | Діти та підлітки повинні вживати 1,5-2 літри води на день. Чай, солодкі газовані напої, суп не відносяться до категорії «вода» Більше про споживання води дивіться тут |
Чисте повітря та безпечна квартира | Необхідно регулярно (бажано щодня) проводити вологе прибирання і провітрювати квартиру не менше трьох разів на добу: вранці, вдень та за півгодини перед сном. Не куріть в квартирі! Це підвищує ризик інфікування вас і ваших дітей. Щодня чистіть та дезінфікуйте поверхні, яких часто торкаються. До них відносяться поверхні столів, дверні ручки, вимикачі світла, ручки, олівці, телефони, клавіатури, комп’ютерні миші, туалети, змішувачі, мийки. Перед дезінфекцією використовуйте миючий засіб або мило та воду. Роз’яснення щодо дезінфекційних засобів дивіться тут |
Дотримання правил особистої гігієни | В умовах пандемії COVID-19 заходи особистої гігієни виходять на перший план у профілактиці цього захворювання. Часто мийте руки водою з милом, принаймні 20 секунд, особливо після повернення додому, перед прийомом їжі, а також після кашлю чи чхання. Якщо мило та вода недоступні, використовуйте дезінфікуючий засіб для рук, що містить принаймні 60% спирту. Нанесіть на поверхні рук і потріть руки між собою, поки вони не стануть сухими. Навчить дітей не торкатися немитими руками очей, носа та рота. Поясніть дитині, що миття рук може зберегти здоров’я їй самій та запобігти поширенню вірусу на інших людей. Будьте прикладом для наслідування – якщо ви миєте руки часто, діти з великою ймовірністю зроблять те саме. Зробіть миття рук сімейною традицією. Обмежте тривалість тісного спілкування дитини з людьми похилого віку та членами сім’ї, які страждають на цукровий діабет, бронхіальну астму, гіпертонічну хворобу. Відкладіть поїздки до бабусь і дідусів до завершення карантину. |
Обмеження малоактивних видів діяльності | Слідкуйте за часом, який дитина проводить за комп’ютерними іграми та іншими розвагами перед екраном електронних пристроїв, включаючи екрани телефонів. Для підтримки оптимальної працездатності та здоров’я тривалість екранного часу не повинна перевищувати 2 години на добу. . Більше про малорухливу діяльність та екранний час дивіться тут |
Достатня рухова активність | Допоможіть вашій дитині залишатись фізично активною у цей особливий період. Починайте день з сімейної ранкової гімнастики. Якщо дозволяють умови карантину, гуляйте не менше 2 годин на добу на свіжому повітрі з дотриманням дистанції в 1,5 м до інших осіб. Слідкуйте, щоб щоденна тривалість загальної рухової активності дітей і підлітків становила не менше 4,5 год/добу, а на заняття середньої і високої інтенсивності, такі як танці, рухливі ігри, їзда на велосипеді, роликах, загальна фізична підготовка, силові вправи – відводилось 50-60 хв/добу. Хоча б 1 раз на день займайтесь фізичною активністю разом з дітьми. Дома або на свіжому повітрі потанцюйте разом з дитиною, або виконайте вправи на розтяжку, чи кілька силових вправ. Більше про користь спільної активності дивіться тут Приклади вправ знаходяться дивіться тут |
Соціальні контакти | Спільне проведення часу з дитиною є чудовим приводом краще пізнати один одного. Обговорюйте різноманітні питання. Пам’ятайте, що діти дуже чутливі не тільки до того, що ви говорите, а і як ви це говорите. Знайдіть час, щоб поговорити з дитиною чи підлітком про спалах COVID-19, використовуючи факти, які наведено у надійних джерелах інформації, наприклад, тут. Поміркуйте, як ваша дитина може залишатися на зв’язку зі своїми друзями. Але слідкуйте, щоб спілкування не займало весь вільний час. |
Шкільний куточок | Оскільки шкільне навчання тимчасово перенесено до дому, це гарна нагода, щоб потурбуватись про зручне і гарно освітлене учбове місце. Від того, наскільки зручна і функціональна поза під час сидіння дитини за партою (столом), залежить формування її постави, зору, нервової системи, серцево-судинної системи, органів травлення. Визначити відповідність шкільних меблів зросту дитини дуже легко. Основними функціональними розмірами є висота сидіння та висота стола. Дитина сідає так, щоб 2/3 довжини стегна знаходились на стільці. Передній край стільця повинен заходити під поверхню столу приблизно на 5 см. Висота сидіння стільця має дорівнювати довжині гомілки зі стопою у взутті (тобто, при оптимальній позі ноги дитини стоять на підлозі, кут у колінному суглобі прямий). При цьому поверхня стола повинна знаходитись на 2-6 см вище ліктя опущеної руки дитини, що сидить. Якщо ці розміри витримані, поза у дитини під час навчання буде стійкою, кут нахилу корпусу сприятливим, плечі симетрично розташованими. Ця поза не призводить до здавлювання внутрішніх органів та судин, при цьому витримується необхідна безпечна відстань від очей до поверхні стола. Для зменшення ризику викривлення хребта можна на стілець покласти клиновидну подушку таким чином, щоб дитина як би сповзала зі стільця вперед. В такому випадку її спина буде рефлекторно випрямлятись. Така поза корисна і для дорослих. Більше про шкільний куточок дивіться тут |
Поради до навчання | Окремої уваги потребує питання дистанційного або он-лайн навчання. Якщо ваша дитина молодшого шкільного віку перегляньте завдання зі школи та допоможіть дитині встановити розумний темп для роботи. Можливо, вам доведеться допомогти дитині відкрити електронні навчальні матеріали, прочитати інструкції та набрати відповіді. Якщо дитині важко виконувати завдання, сповістіть про це вчителя. Більше про роботу школярів з комп’ютерними пристроями дивіться тут Якщо ваша дитина навчається за традиційною класно-урочною системою, слідкуйте, щоб для учнів 1 класу тижнева кількість уроків не перевищувала 20 на тиждень, 2-го – 21, 3-го – 22, 4-го – 23, 5-го – 27, 6-го -28, 7-9-го – 30, 10-11-го – 32. Починати навчання краще в 1-4-х класах о 8:30-9:00 год, 5-9-х класах – о 9:30-10:00 год, 10-11-х – о 10:00-10:30 год. Між уроками необхідно робити перерви тривалістю 15 хв. Слідкуйте, щоб у перервах між заняттями дитина була фізично активною, а не проводила час за комп’ютерними іграми та у соціальних мережах. Більше про навчальний процес дивіться тут |
Профілактика порушень постави | Перебування дитини вдома – гарна нагода сформувати та зміцнити правильну поставу. Це потребує від вас деяких зусиль, зокрема: забезпечити адекватне харчування, зміцнити м’язовий корсет хребта та стопи шляхом виконання певних фізичних вправ та достатньої рухової активності, зменшити перебування у тривалій сидячий позі. Більше про профілактику порушень постави дивіться тут Також про профілактику порушень постави читайте тут Комплекси вправ для красивої постави дивіться тут Комплекси потенційно небезпечних вправ для нетренованих дітей дивіться тут |