ЮВІЛЕЙ !
Виповнилося 75 років з моменту започаткування наукового напрямку
з гігієни дитинства в нашій установі
22 листопада 1949 р. за пропозицією О.М. Марзєєва та рішенням колегії МОЗ України відділ шкільної гігієни почав свою роботу у складі Київського інституту комунальної гігієни (Наказ Директора № 112).
За всі ці роки відбувалися трансформації: змінювалися назви лабораторій, створювалися відділи та підрозділи, але не змінювалися цілі, означені ще Марзєєвим –
Лабораторію створено у 1949 р. як науково-дослідний центр і мав назву «Відділ шкільної гігієни».
У 60-ті роки перейменовано у відділ гігієни дітей та підлітків. У 1949-1955 рр. відділ очолювала А.Г. Попович. У цей період здійснювалися наукові розробки, спрямовані на розв’язання питань будівництва й обладнання шкіл, обґрунтування фізіологічно оптимального режиму навчання і навчальних навантажень для школярів, створення сприятливих умов для їх фізичного розвитку, оздоровлення, гігієнічного виховання.
← Перша завідувачка відділу шкільної гігієни.
З 1956 р. відділ трансформувався у наукову лабораторію, яку очолила доктор медичних наук М.В. Крижанівська.
У цей період колектив активно розробляв проблему трудового навчання школярів та стан фізичного розвитку дітей у після воєнні роки.
У 1961 р. на чолі лабораторії стала д.м.н. Г.І. Яковенко.
В цей час в країні почався розвиток мережі санаторних шкіл та шкіл — інтернатів для дітей з відхиленнями в стані здоров’я, саме поряд з цим виникла потреба вивчити проблеми організації умов і режимів навчання даного контингенту дітей.
Наукові дослідження було спрямовано на розробку гігієнічних норм для експериментального будівництва міських шкіл великої місткості, а також сільських малокомплектних шкіл. Розроблялись оптимальні режими навчання дітей з 6-річного віку. Окремим напрямком наукової діяльності було гігієнічне вивчення професійного навчання у сільських профтехучилищах.
З 1981 р. лабораторією завідувала к.м.н. Г.М. Єременко.
У цей час розвивається новий аспект досліджень – комплексне вивчення впливу факторів навколишнього середовища хімічної та фізичної природи на здоров`я дітей.
Актуальним завданням стало встановлення рівня забруднення територій і приміщень дитячих закладів сполуками важких металів, їх вплив на здоров`я дітей. Подальшого розвитку набули дослідження психофізіологічного статусу школярів.
Вперше в Україні розроблено і видано стандартизовані показники основних психофізіологічних функцій школярів віком 12-15 років.
Після аварії на ЧАЕС було розроблено низку інструктивно-методичних документів, що регламентують умови та режими життєдіяльності дітей і підлітків на забруднених територіях, розроблено рекомендації з оздоровлення.
З 1992 р. по 2004 р. лабораторію очолювала д.м.н. Н.С. Полька. Найбільш вагомі досягнення – це наукові розробки, виконані в рамках Національної програми «Діти України».
Серед них – створення банку даних фізичного розвитку дітей дошкільного і шкільного віку (від 3 до 17 років), розробка гігієнічних критеріїв безпечного для здоров`я використання комп`ютерної техніки у навчально-виховних закладах, обґрунтування нових педагогічних технологій, програм, методів, режимів та термінів навчання дітей у різних типах загальноосвітніх закладів (зокрема, в гімназіях, ліцеях) у процесі модернізації освіти.
З 2004 р. лабораторією завідувала к.м.н. Н.Я Яцковська.
Гігієнічне обґрунтування використання друкованих та технічних засобів навчання, зокрема, персональних комп`ютерів, аудіо- і відеотехніки, а також інших товарів дитячого вжитку.
Комплексне вивчення впливу чинників внутрішнього середовища житлових, навчально-виховних, позашкільних та оздоровчих закладів на формування здоров`я дітей.
Розробка вікових стандартів психофізіологічного розвитку дітей для діагностики рівня психічного і фізичного розвитку дітей.
Гігієнічне обґрунтування вимог до створення оптимальних умов життєдіяльності та організації позашкільної діяльності у комп’ютерних клубах.
У 2011 р. на чолі лабораторії стала д.м.н. А.Г. Платонова
Пріоритетні дослідження у галузі безпеки життєдіяльності дитячого населення:
– обґрунтовання гігієнічних вимог до використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальній діяльності;
– розробка прискорених методів оцінки безпеки дитячих виробів;
– оцінка фізичного розвитку дошкільників впродовж століття;
– безпека засобів навчання, передбачених реформою освіти «Нова українська школа»;
– оцінка фізичного розвитку підлітків під час воєнної агресії рф.
О.М. Марзєєв:
[«У повоєнний період, коли особливо треба було зміцнювати підірване війною та окупацією здоров’я дітей… важливі питання, як-от будівництво та обладнання шкіл, режим дня школярів, навчальні навантаження, фізичний розвиток, гігієнічне виховання… залишалися без науково-методичного керівництва…»]
Сьогодні цитата Олександра Микитовича з далекого 1949 року знов звучить актуально!
Перед науковцями знов встають проблеми післявоєнного відновлення держави та питання збереження та зміцнення здоров’я дітей, виснажене наслідками повномасштабної збройної агресії рф
А питання забезпечення життєдіяльності дітей входить до сфери наукової проблематики не тільки фахової лабораторії, а й лабораторії соціальних детермінант здоров’я населення, лабораторії епідеміології НІЗ та медичної інформатики, лабораторії гігієни харчування та безпечності харчової продукції лабораторії гігієни планування та забудови населених місць та ін.
СЛАВА УКРАЇНІ!
ГЕРОЯМ СЛАВА!
(дата опублікування на сайті 3 грудня 2024 р.)