Не забуваймо про здоров’я людей
Підступний ворог, руйнуючи майже щонедільними ракетними обстрілами і дроновими атаками нашу енергетичну інфраструктуру, планував занурити Україну у темряву середньовіччя. Сумно і тривожно було бачити цілі міста майже без жодного вогника. Проте ініціатива держави, підприємців, наших закордонних друзів зруйнували ці геноцидні плани кремля – залишити мирне населення без світла, тепла і води.
В періоди відключення централізованого електроживлення альтернативними джерелами електроенергії стали бензинові, дизельні і газові електрогенератори. В Україну завезли мільйони генераторів різних фірм і різної потужності. Нашу увагу привернули бензинові електрогенератори, які набули найбільшого поширення в містах України. Принцип роботи бензинових електрогенераторів базується на явищі електромагнітної індукції і перетворенні механічної (обертальної) енергії двигуна, яка утворюється в результаті згорання палива, в енергію електричного струму.
Масове використання таких джерел дозволило різним кафе, магазинам, перукарням, салонам краси, барбер шопам, банкам, лабораторіям, аптекам і іншим громадським підприємствам продовжувати задовольняти різні потреби населення в період планового чи аварійного відключення електроенергії. Не обійшлося і без прикрих випадків , аж до смертельного отруєння відпрацьованими газами.
Треба віддати належне Міністерству надзвичайних ситуацій (МНС), вони швидко відреагували і створили досить просту загальну інструкцію по безпечній експлуатації електрогенераторів. Ну що гріха таїти, ми не німці і не звикли слідувати інструкціям.
А шкода. Всіх користувачів суворо попередили, що електрогенератори з двигунами внутрішнього згорання ні в якому разі не можливо розміщувати в приміщеннях без спеціальної організації видалення відпрацьованих газів і надходження повітря для роботи і охолодження двигуна.
Самодіяльність в цій справі може коштувати життя.
Зовні генератори від приміщень повинні встановлюватись на відстані не менше 1-1,5 м , а від вікон і дверей – не менше 6 м. Треба уникати всіма шляхами потрапляння відпрацьованих газів двигуна в приміщення, де можуть тривало перебувати люди. Досить скористатись вікіпедією, щоб дізнатись, що собою являє склад відпрацьованих газів бензинового двигуна.
В хороших двигунах бензин спалюється до вуглекислого газу (СО2) , але у відпрацьованих газах окрім 0-16.0 об’ємних відсотків(об.%) СО2 може бути і 0.1-5 об.% монооксиду вуглецю (СО), який ще називають чадним газом, 0-08 об.% оксидів азоту (NOx) , а також 0,2-3,0 об.% вуглеводнів. Останні можуть бути представлені як пальним, що не згоріло, так і формальдегідом, бенз(а)піреном, сажею та іншими речовинами. Треба відзначити, що всі вказані вище речовини шкідливі для організму людини. Але найбільш підступною речовиною слід вважати СО, чадний газ.
Чим небезпечне отруєння СО. Цей газ не має запаху, він хоч і менш токсичний ніж оксиди азоту та формальдегід, але має властивість блокувати гемоглобін еритроцитів і робити кров не здатною переносити кисень до тканин і органів. Клітини нервової системи дуже чутливі до кисневого голодування. Вони безповоротно руйнуються.
Пройдіться в період відключення електроенергії любим проспектом міста, де в перших поверхах пристосованих приміщень (бувші квартири) розташовані різні підприємства, які використовують бензинові електрогенератори. В мирний час жителі цих житлових будинків завалили б скаргами органи влади на шум. Дійсно, ці електрогенератори дуже гучні і не вкладаються в нормативи шуму для мирного часу. Але війна диктує свої правила і люди розуміють, що місто повинно жити. Проте, коли можливо зменшити шум, то це треба робити всіма доступними засобами. А такі прийоми включають в себе захист від шуму екрануванням, зменшенням звукової потужності самого джерела і відстанню.
В Україні є досить солідні організації, які мають відповідних спеціалістів, і можливо було б централізовано вирішити проектування і виробництво всяких екрануючих пристроїв для переносних бензинових електрогенераторів . Нам здається, що цей напрямок заслуговує на увагу бізнесу. Фахівці Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Національного університету будівництва і архітектури, НДІ будівельних конструкцій, Національного авіаційного університету, ДУ «Інститут громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва, Інституту з проблем медицини праці імені Ю.І. Кундієва» та ряду інших установ можуть бути корисними в цій справі не лише теоретичними знаннями, але і практичним досвідом захисту населення України від згубної дії на здоров’я людей шуму і вібрацій як на виробництві, так і в населених місцях. Було б бажання цим скористатись.
Установка генераторів на жорстких конструкціях вхідних груп без спеціальних амортизаційних прокладок може супроводжуватись створенням вібрацій, які поширюються конструкціями житлової будівлі самими не передбачуваними шляхами. Такі вібрації генерують так звані структурні шуми, які можуть турбувати спокій мешканців будинку на значному віддаленні.
Фахівці говорять, що шум – це небажаний звук. Підприємці, коли ви змушені використовувати шумні бензинові чи інші електрогенератори, не нехтуйте контактами з мешканцями будинку. Щира розмова з людьми усуне багато проблем зі скаргами на шум. Адже ми всі в одному човні, треба вижити і перемогти ворога.
Окремо треба зупинитись на проблемі можливого забруднення відпрацьованими газами електрогенераторів приміщень самих власників. Дуже часто можна бачити, як генератор встановлюється в заглибленні на площадці вхідної групи поряд з дверима. В холодний період року забруднене повітря поблизу генератора буде при відкриванні дверей закидатися в приміщення. Частіше всього відвідувачі різних установ перебувають в приміщенні короткий час, а ось працюючі змушені будуть дихати таким забрудненим повітрям на протязі робочого дня.
А оскільки часто вбудовані в житлові будинки пристосовані приміщення аптек, спа-салонів, перукарень, кафе і т. п. підприємств не мають достатньої вентиляції, то ситуація буде лише ускладнюватися. Нагріті продукти згорання бензину в двигуні можуть поширюватись по фасаду будинку і попадати в кватирки вище розташованих квартир. Якщо рядом з працюючим двигуном електрогенератора є підвальні приміщення, при певних інверсійних обставинах, важкий вуглекислий газ, який міститься у викиді двигуна, може натікати в такі приміщення. Цей газ також токсичний, а при певних концентраціях може викликати навіть моментальну смерть людини внаслідок паралічу дихального центру.
Зверніть увагу, як відпрацьовані гази ведуть себе в ясний морозний день при виході з вихлопної труби автомобіля. Здавалось би ця нагріта суміш газів повинна підніматися вгору, як це буває при виході з вертикальної труби , наприклад, ТЕЦ. Але можна бачити, що вихлоп іноді пригинається до землі.
Цим ми хочемо нагадати, що розсіювання забруднення бензинового електрогенератора, розміщеного поблизу стін будинку з перегородками, виступами, заглибленнями і т. п., може вести себе досить не передбачувано.
До цілеспрямованого знищення росією засобів генерації і передачі електроенергії в Україні важко було уявити, що може виникнути така потреба в електрогенераторах різної потужності. А ще важче було представити, що під багатоповерховим будинком запрацюють одночасно десятки таких генераторів, викидаючи одночасно сотні кілограмів шкідливих речовин в повітряне середовище проживання людини. Валовий викид визначає рівень забруднення повітря шкідливими речовинами. І розумно вчиняють ті підприємства, наприклад, як Київстар, які намагаються об’єднати свої зусилля з можливостями інших фірм з метою оптимізації використання електрогенераторів. Є приклади, коли фірми, навіть різного профілю, використовують разом один генератор. Це можливий шлях зниження забруднення повітря відпрацьованими газами бензинових електрогенераторів.
Ми знаємо, яка конкурентна боротьба йде між різними фірмами світу, що виробляють автомобілі, по зниженню токсичності відпрацьованих газів останніх. Весь час удосконалюються методи очистки цих викидів з використанням різних все більш досконалих технологій. Можливо ми просто погано проінформовані, але такого буму розробок щодо бензинових, дизельних чи газових електрогенераторів, як нам здається, не спостерігається. Тому є підстави думати, що відпрацьовані гази бензинових, дизельних і газових електрогенераторів більш токсичні за автомобільні.
Відпрацьовані гази цих джерел можуть забруднювати повітря приміщень до концентрацій не лише шкідливих для здоров’я людини, але і смертельно небезпечних. На жаль, статистика смертей, яких можливо було б уникнути, росте.
Ще раз хочемо наголосити, що рекомендації МНС по правилам встановлення і експлуатації бензинових електрогенераторів написані, як говорив мій один знайомий інженер, кров’ю жертв нещасних випадків.
Бережіть себе і оточуючих, нам ще відбудовувати країну після перемоги.
Акіменко В.Я. – професор ДУ «Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва» Національної академії медичних наук України.