Спілкування як передумова ментального здоров’я студентів під час війни
За даними науковців спілкування є як передумовою, так і індикатором адаптації студентів до навчання, а також засобом емоційної регуляції під час впливу стресових факторів. Зокрема, дослідження свідчать про зниження тривалості спілкування на фоні підвищення рівня тривожності й проявів депресивних ознак внаслідок обмежувальних заходів під час пандемії COVID-19.
Повномасштабне вторгнення рф в Україну призвело до кардинальних змін у життєдіяльності населення України, в тому числі студентів, значна частина яких вимушено покинули свої домівки, переїхали на нове місце проживання і продовжували процес навчання дистанційно, що впливає на процес особистісних відносин. Враховуючи важливість спілкування для підвищення якості життя студентів, науковці лабораторії соціальних детермінант здоров’я населення ДУ «ІГЗ НАМНУ» провели дослідження особливостей спілкування студентів з урахуванням формату навчання та особливостей міграції під час війни, та впливу спілкування на ментальне здоров’я.
В результаті було встановлено, що щодня при особистих зустрічах з іншими спілкувались лише дві третини студентів (66,9 %). Більш ніж половина студентів мають труднощі у спілкуванні з однолітками. Водночас понад 70% студентів відмітили, що регулярне спілкування ефективно знижує у них рівень стресу. Наше дослідження показало, що студенти, які щоденно спілкуються при особистих зустрічах, мають у 2,6 раза нижчі шанси розвитку депресивних проявів у порівнянні зі студентами, які не спілкуються щодня, та у 2,2 раза – тривожних проявів. Водночас зауважимо, що онлайн-спілкування не мало такого впливу. В українських студентів, які навчаються дистанційно та/або живуть за кордоном встановлений вищий ризик розвитку проблем із ментальним здоров’ям через брак особистого спілкування.
Отже, необхідно впроваджувати у студентському середовищі профілактичні здоров’язбережувальні інтервенції у напрямку підвищення комунікації, особливо залучати виявлену групу ризику (студенти, які навчаються дистанційно) до активного спілкування.
Більш детальна інформація про це дослідження за посиланням:
https://doi.org/10.30888/2663-5712.2024-24-00-078
Завідувачка лабораторії соціальних детермінант здоров’я населення ДУ «ІГЗ НАМНУ»
доктор. мед. наук Світлана Гозак
(дата опублікування на сайті 9 серпня 2024 р.)