Проблема забезпечення шкільним харчуванням дітей з особливими дієтичними потребами

Проблема забезпечення учнів дієтичним харчуванням в умовах освітніх закладів особливо гостро постала в останні роки – в зв’язку зі значним ростом кількості захворювань, що потребують дієтичної корекції серед дитячого населення, а також з’ясуванням нових даних щодо ролі харчових речовин, зокрема, глютену, в патогенезі низки захворювань. Слід зазначити, що всі захворювання, в основі яких лежить непереносимість певних продуктів харчування або окремих речовин, потребують суворої дієтичної корекції, нерідко довічної, вживання спеціально розроблених харчових продуктів. Такі вимоги можна віднести до особливих дієтичних потреб, вирішення яких надасть можливість таким хворим отримати відповідну освіту та професію, вести звичайний спосіб життя та інтегруватись в суспільство. Тому для дітей з особливими дієтичними потребами забезпечення права на освіту не може бути реалізованим без вирішення питання організації відповідного дієтичного харчування.

Враховуючи досвід інших країн, організація відповідного дієтичного шкільного харчування може відбуватись декількома шляхами: якщо частка дітей в навчальних закладах таких країн має певні захворювання або різни види харчової непереносимості і потребують дієтологічні обмеження та рекомендації, то обов’язково вирішується організація харчування таких дітей. Найбільш часто застосовують систему так званого «кейтерінгового харчування» з доставкою до навчального закладу попередньо замовлених індивідуальних раціонів. В деяких країнах, в яких не передбачено організацію шкільного харчування (Канада, Бельгія) в навчальних закладах створюються умови для зберігання та споживання домашньої їжі, принесеної дітьми з собою. Приготування індивідуальних раціонів для дітей з особливими дієтичними потребами в умовах харчоблоку навчального закладу здійснюється лише при невеликому контингенті учнів. На жаль, за інформацією ВООЗ в усьому світі поширеність захворювань дітей, пов’язаних з різними формами харчової непереносимості, на даний час набуває суттєвих масштабів.

Сьогодні, коли в нашій країні продовжуються бойові дії, обумовлені російською військовою агресією, більшість школярів навчаються вдома, в он-лайн режимі. Це означає, що харчування дітей під час навчального процесу відбувається вдома, зусиллями та за рахунок батьків або опікунів дитини. Проте, за можливості, організовується навчання в звичному оф-лайн форматі. Відповідно до чинного законодавства для закладів загальної середньої освіти для забезпечення харчування учнів з особливими дієтичними потребами, у тому числі з непереносимістю глютену та лактози організовуються індивідуальне харчування з урахуванням рекомендацій щодо обмеження/виключення відповідних харчових продуктів, напоїв та страв. Проте, не розроблено механізму забезпечення харчуванням учнів з особливими дієтичними потребами, що наразі є вкрай проблемним. Зокрема, в умовах шкільного харчоблоку важко забезпечити індивідуальне харчування, що потребує окремого приготування однієї або декількох порцій дієтичної страви, не визначено умови та можливість прийому їжі, принесеної учнями з дому, відсутні рекомендації та рецептури дієтичного харчування, адаптовані до приготування в умовах навчального закладу тощо. Проведене нами опитування батьків дітей з особливими дієтичними потребами показало, що більше половини (57 %) дітей постійно або періодично не харчуються на протязі всього шкільного дня через відсутність прийнятних страв та продуктів. 43 % батьків дітей з особливими дієтичними потребами визначають погіршення стану здоров’я дитини через невідповідне дієтичним потребам шкільне харчування. Також батьки вказують на необхідність контролю з боку працівників школи за дотриманням дієти. Особливі дієтичні потреби також негативно впливають на психологічний стан дитини. Про це повідомляють майже 23 % опитаних. Частина дітей вимушена споживати їжу в їдальні або класі але окремо від інших дітей, що слугує додатковим травмуючим чинником. Також ми запитали батьків, що саме , на їх погляд, необхідно для забезпечення їх дитини відповідним дієтичним харчуванням. Найбільше батьків (45,6 %) – переважно це батьки дітей з захворюваннями шлунково-кишкового тракту – вважають за необхідне запровадження особливого приготування їжі, 22 % потребують зміни режиму харчування та додаткових прийомів їжі, спеціальних дієтичних продуктів потребують 18 % дітей. Майже 40 % родин вимушені додатково витрачати кошти через недоступність шкільного харчування. Всі запропоновані їдальнею страви звичайного раціону є прийнятними лише для 6 % дітей з особливими дієтичними потребами. Більшість батьків дітей з особливими дієтичними потребами вважають шкільне харчування невідповідним та таким, що потребує суттєвих змін.

З метою вирішення цих питань фахівцями лабораторії профілактики аліментарно-залежних захворювань ДУ «Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України», в межах науково-дослідної роботи «Наукове обґрунтування удосконалення організації харчування дітей в Новій українській школі», розроблено:

  • проєкт методичних рекомендацій щодо організації та принципів складання меню для харчування дітей з непереносимістю глютену в умовах закладу загальної середньої освіти,
  • наукове повідомлення «Організація харчування дітей з особливими дієтичними потребами в закладах загальної середньої освіти».

Анотований зміст наукового повідомлення увійшов до «Переліку наукової продукції, призначеної для впровадження досягнень медичної науки у сферу охорони здоров’я» за № 46/9/23 (Випуск № 9, 2023) з повним текстом якого можна ознайомитись на сайті ДУ «Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України» за посиланням

Інформаційний лист 46/9/23 (завантажити)

Наразі проводиться напрацювання рецептурної бази дієтичних страв та напоїв. Розробка та подальше впровадження зазначених матеріалів допоможе на практичному рівні забезпечити можливість отримання дітьми з особливими дієтичними потребами харчування в умовах навчального закладу.